Dehidrasyon (Bu Paylaşımda Bulunan Tıbbi Açıklamalar Dr. Oktay Öktem 'e Aittir.)

Aşağıdaki belirtilerden bir veya birkaç tanesini kendinizde hissederseniz hemen durun!
Halsizlik, bitkinlik, dudak ,dil ve mukozalarda kuruluk, baş dönmesi, bulantı, baş ağrısı, susuzluğun su içtiğiniz halde devam etmesi. Bunlar dehidrasyon (Aşırı su kaybı) belirtileri.
Çabucak bir gölge bulun ve yaptığınız aktiviteyi durdurun.
Baş dönmesi belirtileri az duyma ve yukarıdaki durumlarda yere uzanın ve bacaklarınızı 30-40 cm yukarıda tutun.
Biraz daha ötesinde ise kan hacmindeki azalma sonucu kalpte çarpıntı ve hayati organlara daha fazla kan-sıvı gönderebilmek için çırpınan kalbin çevre uç doku ve damarlarında kasılmalar başlar. Derimiz kurur, terleme yavaşlar. Bu aşamadan sonra da kan basıncı-tansiyon normal gibi görünse de ayağa kalkınca sersemlik denge kaybı vardır. Artık bir sonraki aşama mental küntlük ve uyku halidir.
En önemli ve başımıza gelmesi en muhtemel durumlardan bir tanesi olduğu için yazı dizimize DEHIDRASYON ile başladık. Yolculuklarım sırasında susuzluğun yorgunluğumu arttırdığını bir çok kez hissettim.
Normal şartlarda bu duruma maruz kalmamak için alınan günlük su yaklaşık 2,5 litre. Konumuzu aşırı terleme ile sınırlandırarak kısa ve önemli bir açıklama daha yapalım. Duruma göre saatte 2 litreye kadar sıvı almak zorunda kalabiliriz. Özellikle motosikletçi bisikletçi ve yürüyüşçüler ağustos ayında korumalı kıyafetler, kask, çizme ve motordan gelen ısı ile birlikte sabah 09:00’dan akşam 21:00’ e kadar yapılacak bir aktivitede 8 litreden fazla suya ihtiyaç duyabilirler. Özellikle Yüksek irtifada yeterli oksijen olmaması daha sık soluma ihtiyacı , nabzın daha hızlı olması, solunum yoluyla sıvı kaybını arttırabilir.
Toroslarda, özellikle batı ve orta Toroslarda öyle yerler vardır ki, irtifa 2000 metre olmasına rağmen ısının 40 C üzerinde olduğunu gördüm. Yani yüksekte serin olur şeklindeki önerme her zaman doğru değil. Aşağıdaki fotoğrafta bulunan akarsu'da her yerde yok.
Öncelikle böyle aktivitelere başlamadan önce eğer ilaç kullanıyorsanız lütfen doktorunuza, sıvı kaybının kullandığınız ilaçların etkisini ne yönde değiştireceği konusunda danışın.
Mevsimine göre kıyafetler seçin. Ve en önemlisi gereksiz bir çok şeyin yerine yanımıza bol bol sıvı alın. Yolda sık sık su için. Suyumuzu da aralıklarla maden suları ya da evimizde kolaylıkla hazırlayacağımız karışımlarla desteklersek kaybettiğimiz mineralleri de yerine koymuş oluruz. Az su içersem az terlerim gibi bir yanılgıya sakın kapılmayın.
Şimdi evde ORS (Oral rehidratasyon sıvısı) nasıl hazırlayacağımıza bakalım.
1 litre kaynatılmış ve soğutulmuş suya 3,5 g NaCl (1 çay kaşığı tuz), 2,5 g NaHCO 3 (1 çay kaşığı karbonat yani kabartma tozu), 20 g glukoz (4 yemek kaşığı toz şeker) katıp karıştırdık mı ORS’miz hazır. Ama şimdiden söyleyelim tadı berbat. :)
Bir sonraki yazımızda evden çıkmadan önce olası sağlık sorunları ile ilgili ne gibi önlemler almamız gerektiğinden ve yüksek irtifa rahatsızlıklarından bahsedeceğiz.

To The Top